Commercieel bouwen: Strategie = Executie.

Ik zeg het vaak maar de kracht van elk commercieel plan zit in de uitvoering.

De vraag en wens vanuit opdrachtgevers is vaak snel helder. Graag meer klanten en omzet, liefst duurzame klanten en graag ook die een betere marge genereren dan huidig.

Wat eraan schort is vaak ook wel duidelijk, ook voor de opdrachtgever. De commerciële motor hapert, de commerciële flow ontbreekt. In de praktijk is een korte diepere analyse vanuit mij wel gewenst om daadwerkelijke vastlopers te identificeren.

Ofwel er moet een plan komen. Kern is een plan wat de echte bottlenecks wegneemt en fundament is voor groei. En een plan wat concreet en actiegericht is. Hier gaat het vaak mis doordat keuzes ontbreken en doelen alleen gesteld worden op eind resultaten.

Mede geïnspireerd door mijn laatste opdrachten, en op basis van het boek “de 4 disciplines van uitvoering” van Sean Covey werk ik met o.a. gedragsdoelen. Deze zijn namelijk beïnvloedbaar. En gewenst gedrag leidt tot de gewenste actie en resultaat.
Een goed commercieel plan geeft zodoende structuur en houvast qua prioriteiten. Zo komen we ook echt verder.

Maar het plan moet ook daadwerkelijk zo uitgevoerd worden dat het resultaat oplevert. Hier gaat het vaak mis. Dit vereist discipline, betrokkenheid en verantwoording. Maar ook motiverend leiderschap en daadkracht.

Ikzelf haal hier de meeste passie uit. Bouwen aan een afdeling, concept of bedrijf om zo commercieel succesvoller te worden. Resultaat geeft namelijk voldoening.

Herkenbaar?

Hoe zorg jij ervoor dat het commerciële plan ook goed wordt uitgevoerd?